Idei pentru un nou FNT

De Răzvan Penescu • Culturale, Teatru • 20 nov. 2010

Cîteva idei pe care aş vrea să le pun în practică dacă aş fi ales selecţioner al FNT – Festivalul Naţional de Teatru (nu am să repet ideile bune pe care le-au avut alţi selecţioneri şi pe care le-aş continua exact la fel, ci am să le prezint doar pe cele noi sau cele cu modificări de accent).

Pentru o parte din ideile de mai jos am făcut deja sumare calcule preliminare de fezabilitate economică. În plus pentru o parte din ele am idei de parteneriate cu companii care ar putea să le sprijine.

I. FNT e pentru spectatori, deci trebuie să ajungă la cît mai mulţi spectatori

I-1. Transmiterea live cu două sau trei camere a spectacolelor din FNT în teatre / cinematografe din toată ţara (cu bilete la preţuri egale cu jumătate din cele plătite pentru spectacolul din sală)
I-2. Numărul de reprezentaţii cu fiecare spectacol în cadrul FNT va fi suficient pentru ca să fie permis accesul unui număr minim de spectatori. Numărul minim va fi decis pentru fiecare spectacol în funcţie de un indicator la care mă mai gîndesc.
I-3. Promovarea FNT se va face pe tot parcursul anului, inclusiv prin evenimente preliminare (proiecţii de spectacole, dezbateri)

I’. FNT nu e pentru invitaţi, dar invitaţii trebuie sprijiniţi să vadă spectacolele

I’-1. Jurnaliştii şi alţi invitaţi vor primi un badge cu care vor avea acces gratuit la toate proiecţiile spectacolelor din teatre / cinematografe. Pentru prezenţa în sala de teatru în care se joacă spectacolul se vor asigura tichete la 80% din spectacole pe bază de preînscriere (dacă e posibil se vor organiza reprezentaţii separate doar pentru jurnalişti şi invitaţi).
I’-2. Dramaturgii români ce au piese selecţionate în FNT vor fi invitaţi la FNT
I’-3. 5 oameni de teatru retraşi din activitate vor fi invitaţi la fiecare spectacol (în funcţie de preferinţele lor şi de relevanţa spectacolului în istoria lor personală)

II. FNT doreşte să promoveze spectacolele româneşti în străinătate

II-1. Toate spectacolele vor avea titrare în engleză (inclusiv pentru transmiterea în cinematografe)
II-2. Toate teatrele participante vor pregăti pre-festival materiale de promovare în engleză, titrare în engleză, galerii foto şi fragmente video pt promovare + fişă cu costuri de producţie şi cerinţe tehnice pentru turnee. Materialele se vor afişa şi pe site-ul FNT, în română şi engleză, pentru a fi la dispoziţia selecţionerilor de festivaluri din România şi din alte ţări invitaţi în FNT.

III. FNT are rol formator pentru generaţia următoare de spectatori de teatru

III-1.1. Acces gratuit la repetiţii pentru elevi / studenţi / copii (se va impune fiecărui teatru participant în FNT să repete cu actori cel puţin o scenă de minim 15-30 minute)
III-1.2. Acces gratuit la repetiţiile de adaptare la noul spaţiu de joc pentru copii / elevi / studenţi (se va impune ca personalul implicat să explice ce face pe tot parcursul repetiţiei)
III-2. Pe tot parcursul festivalului dramaturgii / actorii / regizorii / scenografii vor susţine masterclass-uri şi workshop-uri deschise doritorilor pe bază de pre-înscriere
III-3. Vor fi implicaţi masiv voluntari pe bază de scrisori de intenţie în cît mai multe din activităţile FNT-ului

IV. FNT urmăreşte „împrietenirea” spectatorilor cu fenomenul teatral în integralitatea sa

IV-1. După fiecare spectacol vor exista sesiuni de Q&A / discuţii cu un critic şi doi reprezentanţi ai echipei spectacolului (regizor, scenograf, autor sau traducător al piesei, actori).
IV-2. Pe bază de selecţie făcută înainte de FNT, un număr de critici şi un număr de fotografi va avea acces în backstage pentru a povesti ce se întîmplă dincolo de scenă (info despre ce se întîmplă în backstage în timpul reprezentaţiei, limbajul echipei de regizori tehnici / sunetişti / light designeri, povestea din spatele construirii unui decor / semnificaţiile lui, cum se transportă decorul şi costumele, ce se întâmplă cu tensiunea din scenă după ce oamenii ies din sală, cum se strânge totul)
IV-3. Va fi încurajată o secţiune OFF cît mai puternică, susţinută mediatic
IV-4. Se vor edita în continuare cărţi fundamentale, dar se va studia posibilitatea de a avea ediţii electronice.
IV-5. Vor fi încurajate spectacolele-lectură pe întreaga durată a FNT.
IV-6. Vor fi organizate / încurajate conferinţe cu invitaţi români şi din străinătate pe întreaga durată a FNT.

V. FNT urmăreşte refacerea statutului social al actorilor / regizorilor / scenografilor / dramaturgilor, redîndu-le vizibilitatea, statutul de vedetă şi de model

V-1. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor trebui să fie la dispoziţia presei TV / radio pt interviuri într-un interval de 15-20 de minute după terminarea piesei şi / sau sesiunii de Q&A. În ziua de după spectacol ei vor fi la dispoziţia presei scrise după un program stabilit în prealabil.
V-2. Actorii, regizorul, scenograful, dramaturgul sau traducătorul piesei vor participa la sesiuni de autografe de cîte ori există prilejul (de preferinţă autografele se vor da pe afişe ale piesei, pe programe de sală, pe un mic volum cu textul piesei – toate acestea fiind comercializate în sala de spectacol înainte sau după piesă -, dar nu vor fi condiţionate de asta)
V-3. Cei 5 oameni de teatru retraşi din activitate ce vor fi invitaţi la fiecare spectacol vor beneficia de cîte un mini-interviu de 3-4 minute pre sau post spectacol în care să vorbească despre relevanţa acelui text în istoria lor personală. Clipurile vor fi postate şi pe YouTube.

VI. FNT nu trebuie să cunoască fracturi organizatorice periodice

VI-1. Alegerea următorului selecţioner se va face în anul al doilea al mandatului de trei ani al selecţionerului în exerciţiu, astfel încît să nu existe hiatus de organizare – mai ales pentru că spectacolele importante din străinătate nu se pot invita de pe o zi pe alta – şi şocul primei ediţii. În anul al treilea de mandat cei doi vor lucra împreună, dar responsabilitatea va fi a selecţionerului în exerciţiu (viitorul selecţioner nu va viziona şi selecta spectacole, dar va avea acces la toate documentele / discuţiile / negocierile aferente oricărei ediţii de FNT)
VI-2. FNT va realiza în fiecare an studii ale publicului organizate pe spectacole şi pe impresia generală, precum şi dezbateri asupra rolului FNT-ului
VI-3. FNT va trebui să dobândească personalitate juridică proprie, echipă constantă şi dedicată, board consultativ, regulamente de funcţionare.

VII. FNT trebuie să îşi respecte protagoniştii şi spectatorii

VII-1. Accesul în teatre se va face de cîte ori e posibil pe cel puţin două intrări
VII-2. Accesul invitaţilor va fi permis pînă cu 20 de minute înainte de începerea reprezentaţiei, accesul spectatorilor cu bilet va fi permis pînă cu 10 minute înainte de începerea reprezentaţiei, accesul voluntarilor va fi permis în limita locurilor disponibile pînă la începerea reprezentaţiei
VII-3. Biletele se vor pune în vînzare pe internet şi la casele de bilete cu cel puţin 3 săptămâni înainte de debutul FNT
VII-4. Se vor vinde bilete în seara piesei doar în cazul în care casa de bilete e complet separată de holul de intrare al spectatorilor
VII-5. Vor exista abonamente pentru tot festivalul şi pentru 5 sau 10 spectacole
VII-6. Spectacolele vor începe la ora anunţată, nu 15-25 de minute mai târziu, iar accesul spectatorilor nu va mai fi permis după începerea acestora.

Aştept în continuare idei ale celor interesaţi (spectatori, actori, regizori, scenografi, critici, finanţatori, membrii UNITER, directori de teatre etc). Orice idee bună va fi preluată cu mulţumiri (adresa mea de e-mail este razvan.penescu (at) gmail.com).

Mulţumesc în avans celor care vor pune link spre acest articol pe site-urile lor. Nu e nimic mai important pentru mine în acest moment decît ca aceste idei să ajungă la cît mai multă lume şi să fie completate, discutate, eventual contestate. La un moment dat poate că UNITER-ul va anunţa public un concurs pentru viitorul selecţioner şi voi putea concura cu un program bazat pe cele de mai sus.

Share and Enjoy !

0Shares
0 0

Tags: , , ,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *