Comentariul meu la următorul comentariu al lui Mihai Calin: „Am obs. rahatul asta demult (notă: că trebuie să plătești 200 de lei pe mystage.ro ca să ai drept de preemțiune asupra biletelor la FNT). Am intrebat la casa TNB de ce nu vand bilete si mi s-a raspuns ca mystage are prioritate (cu un oftat in glas, adica „stiti dvs.”). Sa vedem maine cu cat baga biletele. In felul asta o sa-si permita sa cumpere bilete doar cei care se vor lauda ca au fost la FNT (snobi si atat)”
Comentariul meu începe aici:
„Preţul biletelor e o discuţie separată. În principiu nu e musai ca la FNT să îşi permită să vină toată lumea, dacă scopul organizatorilor nu e deschiderea accesului spre teatrul din ţară pentru publicul normal. Eu m-aş bucura şi mi s-ar părea normal ca la orice chestie finanţată masiv din bani publici să fie în aşa fel gîndit evenimentul încît oricine îşi doreşte să poată să vadă măcar atîtea spectacole cît vede în mod normal în restul lunilor anului.
E de discutat şi în ce măsură e OK că teatrul gazdă ia toate încasările de pe bilete. Nu ştiu ce fel de decontare există pentru biletele invitaţilor, dacă teatrul îşi asumă faptul că există invitaţii sau dacă ele sînt decontate de organizatori din bani publici.
E de discutat şi în ce măsură e OK împărţirea spectacolelor din program între teatrele din Bucureşti, unele încasînd sume foarte importante din biletele de festival. Nu ştiu dacă managementul acestor teatre se laudă cu realizarea de venituri proprii din festivaluri sau dacă aceste venituri se recunosc ca venituri norocoase, fără legătură cu activitatea managerului respectiv.
E de discutat şi dacă (şi în ce măsură) selecţia e orientată spre anumite spectacole care se pretează la anumite săli de la anumite teatre. În lipsa unei liste a spectacolelor vizionate pentru selecţie şi a unor criterii de selecţie nu putem ştii.
Mă repet, dar rahatul cel mare în această poveste este comisionul încasat de o firmă privată, mystage.ro (200 lei şi 10% din preţurile biletelor vîndute), controlată de cel care decide ce firmă vinde biletele la FNT (mystage e o firmă privată deţinută de Uniter si de un prieten al fiului lui Ion Caramitru), profitînd de un eveniment finanţat din bani publici. E o căpuşare a unui ban public. Cred că doar aceste comisioane sînt nişte milioane de lei.
Şi la fel e tot anul, la TNB, un teatru finanţat din bani publici, cel care decide unde şi cum se vînd biletele e cel care controlează firma ce vinde biletele.
Pentru cei care nu s-au prins deja, numele celui care controlează toate acestea este Ion Caramitru.
PS: Ion Caramitru „ne aşteaptă la Festival”, conform spotului de promovare a FNT. În ce calitate ne aşteaptă Ion Caramitru la Festival?
PS2: În acest context, o serie de actori mi-au spus, cu un fel de mândrie, că pe ei nu îi interesează politica, că nu semnează pentru nimeni, că nu votează şi că nici nu îşi doresc să facă un cît de mic efort să fie informaţi cît de puţin asupra celor care vor candida în alegerile din 11 decembrie. De parcă viaţa lor nu ar fi deloc influenţată de decizii politice şi de felul în care ţara asta e guvernată. De parcă ei nu suferă din cauza deturnărilor de bani publici, nu merg la spitale, nu învaţă la universităţile româneşti, nu văd cum oameni cu doctorate plagiate le-o iau înainte, nu sînt umiliţi de fărîmituri aruncate lor de oamenii care direcţionează fluxurile de bani după propria dorinţă.”